Подложките за чаши от десетилетия се използват като рекламно "пано" за различни брандове. Дизайните и посланията върху тях са хиляди, кое от кое по-оригинално. Немалко хора по света колекционират любопитните подложки за чаши, на които попадат при пътешествията си по широкия свят. Австриецът Лео Пискер, например, е вписан в световните рекорди на Гинес като притежател на цели... 150 000 подложки за бирени чаши!
Кога за първи път възниква нуждата от подложки за напитки?
Първите подложки за напитки всъщност са били предназначени за гарафи и винени бутилки. Поставяли се на масата при оттеглянето на прислугата за вечерта и предполагали покана за гостите да се самообслужват. Този тип подложки сериозно навлезли в ежедневието около 1760 г. Те били във вида на плитки табли за сервиране или малки чинийки, направени от дърво, сребро или папиемаше.
През 19-и век в пъбовете в Англия се използвали парчета плат, наречени "coasters". Тяхната цел обаче далеч не била да предпазва масите или барплота от запотените чаши. Предназначението на "coaster"-ите било много по-прагматично - те "защитавали" питиетата от летящите из заведението мухи. Всяко парче плат, разбира се, се използвало многократно, което не било особено хигиенично. Необходимо било по-добро решение.
Появяват се картонените подложки за бира
Немската компания за печат "Фридрих Хорн" разработила първата еднократна картонена подложка за бира около 1880-а година. Тя можела да се използва както за защита на питието от насекоми, така и като класическа подложка. Само няколко години по-късно немецът Роберт Спът патентова своята подложка за бира, направена от много по-устойчиви дървени стърготини. Икономически ефективната производствена технология за подложки за бира започва в началото на XX век, като най-често върху подложките се отпечатвало името на компанията за печат. Не отнело обаче много време на бирените компании да започнат да брандират така удобните подложки - било то с логото си, било с реклами за ейл.
Подложките за напитки нашумели в Щатите през 1979 г. "Кац Груп" открила две фабрики за производството им - една в Ню Йорк и една в Тенеси. Компанията произвеждала подложки за големи брандове като Coors и Heineken. Върху подложки за бира била отпечатана и реклама за първия филм за Капитан Америка.
Не само в САЩ се възползвали от рекламните възможности на подложките. Във Великобритания от пивоварната "Watney" използвали персонализирани послания върху подложките, за да рекламират своята светла бира. В Австралия също харесали идеята, но използвали подложките за бира за нещо по-различно - визитни картички.
В днешно време...
Към средата на 20-и век подложките за чаши лека-полека се наложили като необходимост за всяко домакинство. Днес можем да ги срещнем изработени от всякакви материали - керамика, акрил, закалено стъкло, силикон или дърво. Нещо повече, дизайните са безброй, а някои от тях са доста оригинални - има подложки почти във всяка форма, която можете да си представите, включително и такава, наподобяваща надлъжен разрез на кубче Рубик. В така модерния напоследък ърбан индустриален стил пък се вписват подложките за чаши са във формата на... eвро палет. На тази форма се спряхме и ние от "Еко Кардс":
Всеки комплект подложки за чаши на "Еко Кардс" може да бъде персонализиран с послание, лого или слоган - това го прави добро решение за заведения, за подарък за новодомци или най-малкото - атрактивен сувенир!